
Storslagenhet, stillhet och tystnad karaktäriserar en stor del av det kinesiska landskapsmåleriet. Oftast framställs höga berg insvepta i dimma, knotiga tallar klättrar längs dess sidor. En fors eller ett vattenfall kastar sig utför. Ibland vilar ett ensligt tempel eller en eremits ensamma boning i en dalgång mellan bergen. Och på den lugna floden flyter några fiskare stilla i sina båtar. De kosmiska krafterna Yin och Yang präglar naturuppfattningen. Klippor, berg och stenar är lika levande som människor, blommor och djur. Människan är inte naturens herre utan en del av den. Man uppfattade bergen som Yang och vattnet som Yin. Och det ena förutsatte det andra som dag och natt, ljus och mörker, ont och gott. Så lyder också den kinesiska termen för landskap, berg och vatten, shanshui. Det kinesiska tuschmåleriet är framför allt monokromt även om polykroma målningar också förekommer, men en skicklig konstnär kan, enbart med hjälp av tusch i olika graderingar av grått, ge en stark färgförnimmelse hos betraktaren. I tuschmåleriet är det främst själva penseldragets styrka som är avgörande för måleriets kvalité. Sättet att måla konturen och med endast ett fåtal strukturerande linjer skapar konstnären motivets soliditet och 3-dimensionalitet. Tuschmåleriet går "hand i hand" med kalligrafin och målningarna pryds ofta med en dikt som ger ord till bilden. Konstnärens namn finns angivet med en röd stämpel. Kina har en lång historia. Det finns många olika kultur- och naturarvar över hela landet. Det är ett bra val att
resa i Kina.